Uwaga na fałszywy telefon z banku

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Karol Jaszewski

1 udostępnij na FB

Coraz częściej można natknąć się na oszustów, podszywających się pod infolinie banków oraz innych instytucji finansowych. Tego rodzaju proceder ostatnimi czasy zauważany jest w przypadku klientów mBanku, ING Bank Śląski czy PKO Bank Polski.

Widzisz nadchodzące połączenie od banku PKO Bank Polski, mBank lub innego banku? Odbierasz połączenie i słyszysz informacje o próbie wykonania transakcji z Twojego konta bankowego lub blokadzie środków na rachunku bankowym? Właśnie w ten sposób oszuści udają pracownika banku, aby później nakłonić odbiorcę do zainstalowania specjalnej aplikacji. Takie połączenie to nic innego jak phishing głosowy, którego celem jest uzyskanie poufnych informacji.

Fałszywy telefon z banku

Jak to możliwe, że oszuści dzwonią z numeru telefonu należącego do banku? W tym przypadku oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM. Używają technologii VoIP (Voice over Internet Protocol) i tzw. bramek telefonicznych. Dzięki nim mogą się podszyć pod dowolny numer telefonu i udawać niemal dowolną osobę. Bez większego problemu potrafią więc wykonać połączenie z numeru, który w rzeczywistości należy do banku. Właśnie dlatego, takie połączenie wygląda bardzo autentycznie, a ofiara jest niemal pewna, że rozmawia z pracownikiem takiej instytucji. Niekiedy jednak połączenie już na samym starcie może wydać się podejrzane, ze względu na ukraiński akcent osoby wykonującej połączenie. Nie zawsze jednak osoba po drugiej stronie słuchawki będzie brzmiała podejrzanie.

Jak najczęściej wygląda takie połączenie od oszusta?

Dla najlepszego zobrazowania sytuacji przedstawiamy dwa wybrane filmy, na których oszuści podszywają się pod pracowników w mBanku. W obu tych przypadkach udało się odkryć oszustwo bardzo szybko.

Na co uważać odbierając połączenie telefoniczne?

  • W żadnym wypadku nie podajemy żadnych danych osobowych.
  • Nie podajemy danych logowania do rachunku bankowego.
  • Nie instalujemy żadnych aplikacji na telefonie taki jak np. Anydesk. Jest to aplikacja umożliwiająca zdalne sterowanie urządzeniem całkowicie przez internet. Nie jest to natomiast oprogramowanie służące do skanowania telefonu, w celu zabezpieczenia danych bankowych, jak mogą próbować wmówić nam oszuści.
  • Nie wysyłamy wiadomości autoryzacyjnych SMS na nieznane numery.

Jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenie, że możemy być ofiarą oszustwa, nie powinniśmy kontynuować rozmowy a natychmiast się rozłączyć. Pracownicy banku nigdy nie wykonują połączeń telefonicznych, prosząc klienta o podanie danych bankowych czy namawiając do zainstalowania aplikacji. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości możemy zadzwonić na infolinię banku, w którym posiadamy rachunek bankowy.

Fałszywe połączenia nie tylko od banku

Oszuści nie tylko podszywają się pod numery bankowe. Równie dobrze mogą poszyć się pod numery telefonów znanych firm pożyczkowych jak np. Vivus, oferując nam atrakcyjne pożyczki przez internet, a w rzeczywistości próbując wyłudzić nasze dane osobowe.

Phishing bankowy

Infografika: Bank Spółdzielczy w Leśnicy

Czytaj również

1 Comment
  1. Co raz więcej tego rodzaju przekrętów, a najgorsze jest to że nawet aplikacje ich nie wykrywają. Podstawowa zasada – nie klikać w żadne linki w wiadomościach SMS oraz nie instalować aplikacji, o których ktoś nam mówi telefonicznie.

?>