Tarcza antykryzysowa dla przedsiębiorstw

- co obejmuje?

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Karol Jaszewski

0 udostępnij na FB

W minioną środę 25.03.2020 r. został przyjęty oraz zaakceptowany przez Rząd Polski tzw. Pakiet Antykryzysowy. Są to rozwiązania pilnie potrzebne, mające przeciwdziałać pojawiającym się destruktywnym gospodarczym skutkom pandemii Koronawirusa w Polsce.

Przyjęte szeroko rozumiane rozporządzenia w postaci ustaw, mają za zadanie ochronę zatrudnienia i podtrzymywanie miejsc pracy. Wraz z zachowaniem płynności finansowej w firmach. Będącej bardzo ważną i zarazem newralgiczną podstawą finansów publicznych Państwa Polskiego. Projekt ustawy powołany i wprowadzony na mocy prawa, noszący potocznie nazwę „Tarcza Antykryzysowa”. Wszystko po to, aby utrzymać gospodarkę w jak najlepszej kondycji. Oraz przygotować ją na czas, który nastąpi już po ustąpieniu ogólnoświatowej pandemii COVID-19 w Polsce i na świecie.

Najważniejsze założenia ustawy o Tarczy Antykryzysowej

Współpraca pomiędzy poszczególnymi instytucjami państwowymi, komórkami rządowymi, a przedsiębiorstwami objętymi rządową pomocą. Projekty pomocy państwowej zostały opracowane we współpracy: Ministerstwa Rozwoju; Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Ministerstwa Finansów; ZUS; KNF; PFR; MS; MSWiA. Pod ścisłym nadzorem KPRM i we współpracy z innymi ministerstwami oraz instytucjami publicznymi.

Ponadto KPRM (Kancelaria Prezesa Rady Ministrów) informuje, że w skład pakietu pomocy wchodzą m.in.: projekty ustaw mówiący o zmianie ustawy poruszającej szczególne rozwiązania połączone z zapobieganiem oraz przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (w rozumieniu: specustawy). Ponadto projekt ustanowionej ustawy o udzielaniu pomocy publicznej, mającej na celu ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców. Jest ona określana jako „polityka nowej szansy”, czyli stworzone przepisy ustawy stanowiące i prowadzające zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju, określanego w skrócie “PFR”.

Priorytetowe cele projektów w sprawie Tarczy Antykryzysowej

Najważniejsze założenia w projektach, pod dowództwem Premiera Mateusza Morawieckiego to m.in.:

  • ochrona zatrudnienia wraz z zachowaniem płynności finansowej w firmach, (oszacowana całkowita wartość pakietu pomocy, to minimum: 10 proc. rocznego PKB),
  • pokrycie kosztów przez Państwo w postaci składek na ZUS przez okres kolejnych 3 miesięcy dla mikrofirm (firmy zatrudniające do 9 pracowników). Pod warunkiem, że taki podmiot gospodarczy był zgłoszony jako płatnik składek przed 1 lutego 2020 r., czyli oskładkowanie wszystkich pracowników,
  • pomoc w pokryciu kosztów ZUS, również przez 3-miesięczny okres dla samozatrudnionych (jednoosobowa działalność gospodarczą) oraz zleceniobiorców. Tutaj wymagana jest zarejestrowana działalność gosp. przed dniem 1 lutego 2020 r.

Dla kogo i kto na tym skorzysta?

Pomoc skierowana jest przede wszystkim do:

  • mikrofirm, zatrudniających nie więcej niż 9 osób,
  • osób fizycznych prowadzących firmę jednoosobową, w tym umowę o dzieło, umowę zlecenie,
  • małych firm opierających własne usługi na handlu i mikro–eksporcie, z rocznymi limitami dochodowymi,
  • firm prowadzących niewielkie lokale w gastronomii,
  • z pomocy niekiedy mogą skorzystać średnie firmy, lecz tylko w skrajnie ich trudnej i złej sytuacji finansowej,
  • pomoc dla przedsiębiorstw mających w większości polski kapitał zakładowy, oraz nie będące wcześniej zwolnione z podatków skarbowych ani innych ulg finansowych na rzecz Państwa Polskiego,

Co obejmuje?

– pakiet zakłada świadczenie miesięczne, objęte kwotą: około 2 tys. zł dla osób świadczących pracę na podstawie: umowy zlecenia, umowy o dzieło oraz samozatrudnionych. Wysokość pomocy stanowi: 40% przeciętnego miesięcznego i jest równocześnie: uelastycznienie czasu pracy dla firm w trudniej sytuacji,

– tarcza antykryzysowa zakłada także:
ochronę konsumencką, w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk,

– pakiet umożliwia: czasowe zniesienie (wstrzymanie) opłat prolongacyjnej względem Fiskusa oraz ZUS-u. Oprócz tego umożliwia on odliczenia od dochodu (przychodu) otrzymanych darowizn na rzecz-przeciwdziałanie COVID-19;

– pomoc zapewnia również korzystne warunki rozliczania się: ze strat, wsparcia spółek transportowych przez ARP (Agencja Rozwoju Przemysłu) w tzw. refinansowaniu umów leasingowych,

– kolejne założenia pomocy to: wszelkie ułatwienia dla branży turystycznej, pomocowy pakiet w handlu. Daje możliwość pracy sklepom w niedziele objęte zakazem handlu (niedziele niehandlowe), czyli przyjmowania towaru, rozładowywania go i wykładania asortymentu na sklepowe półki,

– dodatkowo forma pomocy publicznej przewiduje obniżenie aż o 90 proc. czynszów najemców lokali (w tym biurowych) i potocznie zwanych wysp w galeriach handlowych. Dopóki obiekty będą miały formalny zakaz normalnego funkcjonowania. Ponadto ustawa przedłuża pozwolenia na pracę dla obcokrajowców. A także zwalnia z naliczania kar umownych nałożonych za spowodowane przez epidemię – opóźnienia przy realizacji przetargów,

– forma rządowej pomocy umożliwienie gminom odstąpienia od pobierania podatku z tytułu wynajmowanych nieruchomości od firm. Które przez ogólnoświatową pandemię koronawirusa utraciły płynność finansową,

– projekty ustaw zakładają także przedłużenie bankowych kredytów (tzw. wakacje kredytowe) będących w obrocie. Na podstawie danych finansowych na koniec roku 2019 (pakiet gwarantuje: de minimis z BGK; dopłaty BGK do odsetek; fundusze płynnościowe BGK, PFR i KUKE),

– rządowy program antykryzysowy stwarza możliwości. Uzyskania pomocy finansowej przez średnie i duże firmy: z funduszu PFR (Polski Fundusz Rozwoju) w sprawie Inwestycji, przy jednoczesnym podwyższeniu kapitału lub finansowania w postaci emisji obligacji Skarbu Państwa. O wartości 6 mld zł albo większej kwoty, w razie takiej potrzeby,

Tarcza Antykryzysowa- ustami przedsiębiorców, co to oznacza w praktyce?

Rząd przedstawił dalsze szczegóły, dotyczące wybranych rozwiązań. Oto one:

1. Przejęcie przez państwo opłacania składek ZUS przez 3 miesiące

Za 692 tys. mikrofirm (stan sprzed 1 lutego 2020 r.). Ponadto firmy zatrudniające do 9 osób mają ulgi składkowe (składki obejmują wszystkich pracowników). Taka sama pomoc, dotyczy też osób samozatrudnionych i zleceniobiorców. W ramach interpretacji przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód będący uzyskany w lutym 2020 r. nie może być on wyższy niż 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto za rok 2020. Dofinansowanie będzie pochodzić z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Dzięki takiemu rozwiązaniu pracodawcom spadną koszty osobowe, odnośnie do zatrudnienia o przynajmniej 35, 0 proc.

Koszt tego rozwiązania dla finansów publicznych został oszacowany na kwotę bagatela: 3,4 mld zł. Co daje miesięcznie przy liczbie 1,7 mln zatrudnionych pracowników. W uściśleniu daję to kwotę opiewającą na 10,2 mld zł okres 3 miesięcy. Świadczenie te obejmuje też w dalszym ciągu osoby zatrudnione na: umowach zlecenia lub o dzieło, a także samozatrudnionych.

2. Gwarancja otrzymania wypłaty z ZUS świadczenia miesięcznego

będącego nieoskładkowanym oraz nieopodatkowanym. W praktyce oznacza to stosowanie zasady: kwoty w wysokości 80 proc.przeciętnego wynagrodzenia. Ma to zastosowanie w stosunku do osób, które w miesiącu poprzedzającym dany miesiąc złożenia wniosku uzyskały. Przychody z tytułu umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów finansowych. Mówiących o podatku dochodowym od osób fizycznych poniżej 50 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Warunkiem uzyskania pomocy w formie świadczenia jest to, by przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekroczył 300 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Dotyczy to przedsiębiorców, jak już wcześniej wspomniano: zarejestrowanych przed lutym 2020 r. Natomiast przychód takiego podmiotu, osoby fizycznej w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść minimalnie o 15 proc. wobec miesiąca poprzedniego ubieganie się o taki rodzaj pomocy. Jeżeli przedsiębiorca zawiesił prowadzenie działalności, wówczas do zawieszenia tej działalności musi dojść nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r. W przypadku zleceniobiorców lub wykonawców dzieła, aby mogli oni otrzymać świadczenie, muszą udowodnić zawarcie umowy przed 1 lutego 2020 r.

3. Dofinansowanie zatrudnienia

również będzie realizowane ze wspólnych środków FGŚP. Transza pomocy przysługuje przedsiębiorcy w okresie wprowadzonego zastoju (przestoju) ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu. W sytuacji spadku obrotów gospodarczych nie mniej niż o 15 proc., będący obliczony na podstawie stosunków łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie po 01.01.2020 r. Do łącznych obrotów z analogicznego 2-miesięcznego okresu z roku ubiegłego w następstwie wystąpienia COVID 19. A także – nie mniej niż o 25 proc., wyliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca. Również w okresie po 01.01.2020 r. W ujęciu porównawczym do obrotów z miesiąca poprzedniego.

Z powodu spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa (ogólnoświatowej pandemii), pomoc przysługuje pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym. Wówczas pracodawca wypłaca wynagrodzenie w wysokości: minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dzięki otrzymanym środkom z FGŚP pracodawca pozyska środki pieniężne na dofinansowanie wynagrodzenia zatrudnionego. W okresie przestoju w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia plus oczywiście: składki na ubezpieczenia społeczne należnie potrącane od pracodawcy, od przyznanych świadczeń, czyli wynosi to: 1 533, 09 zł, wraz z uwzględnieniem czasowego wymiaru pracy.

4. Przedsiębiorca, który musiał obniżyć wymiar czasu pracy w firmie (spadek obrotów gospodarczych)

W związku z epidemią może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika nawet o: 20 proc., lecz nie więcej niż wynosi: 0,5 etatu. Wszystko z zastrzeżeniem, odnośnie do wynagrodzenia. Nie może być ono niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, razem z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Podczas obniżonego wymiaru czasu pracy pracownika, Fundusz dotuje (dofinansuje) maksymalnie do kwoty, będącej wysokością 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału. Kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, dodatkowo wliczane zostają tutaj składki na ubezpieczenia społeczne. Należne od pracodawcy za czas przyznanych świadczeń tj.: 2 452,27 zł.

Uwaga!
Dofinansowanie nie przysługuje, czyli nie obejmuje swoim zasięgiem firm, w których wynagrodzenia pracowników przekraczają w danym miesiącu poprzedzającym miesiąc. W którym został złożony wniosek, 200 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2020 r..

Należy pamiętać, iż oba świadczenia przysługują tylko przez łączny 3-miesięczny okres. Od dnia podpisania umowy o udzielenie i wypłatę tych świadczeń. Tym samym Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania skutkom gospodarczym COVID-19, w następnych rozporządzeniach, wydłużyć ten termin. Równocześnie Polski Rząd mający na uwadze okres obowiązywania stanu wyjątkowego w kraju. Czyli zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutków nimi wywołanych.

Tarcza antykryzysowa – Informacje dodatkowe

Uelastycznienie czasu pracy polega m.in na nowych możliwościach uzyskanych przez pracodawcę, dotkniętego skutkami epidemii koronawirusa. W praktyce będzie on mógł skrócić dobowy czas nieprzerwanego odpoczynku wobec pracowników z aktualnych: 11 godzin do 8 godzin. Natomiast właściwy tygodniowy czas takiego odpoczynku może zostać skrócony. Odpowiednio z: 35 do 32 godzin. Oczywiście wszystko za pełną zgodą oraz w porozumieniu z pracownikami. Jednakże i w drugą stronę, pracodawca może też przedłużyć dobowy czas pracy pracownikom, do maksymalnie 12 godzin. Ale jeżeli zajdzie taka uzasadniona konieczność, za pełną zgodą pracowników.

Wszelkie wnioski o pomoc mogą być składane elektronicznie. Wnioski są składane bezpośrednio do Dyrektorów Wojewódzkich Urzędów Pracy w Polsce.

Co z rozliczeniami podatkowymi?, nowe założenia ustawowe

Rozliczenie całej tegorocznej straty nastąpi w przyszłym roku. Polski Rząd na czele z Premierem umożliwił wszystkim podatnikom CIT oraz PIT, którzy ponoszą negatywne konsekwencje COVID-19 odliczenia straty własnej, poniesionej w 2020 r. od dochodów z tytułu z działalności, od uzyskanych dochodów w 2019 r. Warunek, jaki należy spełnić, to osiągnięcie o co najmniej 50 proc. mniejszych przychodów w 2020 r. w stosunku do analogicznego 2019 r.

Czytaj również

?>