Split payment dla przedsiębiorców

- co to takiego?

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Karol Jaszewski

3 udostępnij na FB

Mechanizm podzielonej płatności, czyli split payment, to usługa, z której można skorzystać od 1 lipca 2018 roku. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, warto poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zasad jej funkcjonowania. Choć to kupujący decyduje o tym, czy dokona tradycyjnej płatności, czy split payment, to jest ona korzystna dla obu stron.

Mechanizm podzielonej płatności nie jest skomplikowany. Wymaga on od przedsiębiorcy jedynie posiadania konta VAT. Które jest zakładane przez bank automatycznie do każdego rachunku firmowego prowadzonego w złotówkach. Sprawdź, jak działają podzielone płatności.

Czym jest split payment?

Mechanizm podzielonej płatności w praktyce funkcjonuje tak, że gdy wystawisz partnerowi biznesowemu lub klientowi fakturę VAT za swoje produkty bądź usługi, może on od razu przy dokonywaniu płatności, wybrać mechanizm split payment. Oznacza to, że tak samo, jak dotychczas kwota brutto trafi bezpośrednio na Twój bankowy rachunek firmowy. Jednak kwota podatku VAT zostanie przez bank automatycznie przekazana na osobny, połączony z kontem firmowym rachunek VAT.

Środki znajdujące się na takim rachunku można wykorzystać na opłacanie faktur (przelew bezpośredni na konto kontrahenta). Lub płacenie podatku VAT (przelew na konto Urzędu Skarbowego). Możliwe jest także wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o uwolnienie tych środków i przelanie ich na Twój rachunek osobisty. Decyzję w tej sprawie otrzymasz w ciągu 60 dni od złożenia wniosku.

Jak funkcjonuje konto VAT?

Konto VAT jest zakładane przez Twój bank i prowadzone całkowicie bezpłatnie. Dokonywanie przelewów z rachunku podlega takim samym opłatom, jak operacje dokonywane z tradycyjnego konta bankowego. Oczywiście dla konta VAT, również tworzone są zestawienia transakcji. W związku z tym można w prosty sposób w swojej bankowości elektronicznej wygenerować i pobrać wyciąg z takiego rachunku.

Nie jest możliwe dokonywanie dowolnych przelewów z konta VAT. Zgodnie z prawem, funkcjonują za jego pośrednictwem jedynie operacje w stronę Urzędu Skarbowego lub kontrahenta. Który również posiada rozliczeniowe konto firmowe w złotówkach i konto VAT. Próba dokonania jakiejkolwiek innej operacji zakończy się niepowodzeniem. Zostanie ona automatycznie odrzucona przez bank. Jedynym wyjątkiem jest przelanie środków na swój rachunek, po pozytywnym rozpatrzeniu naszego wniosku przez naczelnika Urzędu Skarbowego. Oraz wyrażeniu zgody na wykonanie takiej operacji.

Przelew z wykorzystaniem split payment

Wykonanie przelewu na rachunek kontrahenta z naszego konta VAT jest proste. Wystarczy zalogować się w systemie bankowości elektronicznej. Wybrać konto firmowe, z którego chcemy dokonać przelewu, oraz wybrać opcję „przelew zwykły VAT”. Następnie wpisujemy kwotę brutto z faktury oraz kwotę VAT. Oraz uzupełniamy dane niezbędne do wykonania operacji, czyli NIP kontrahenta i numer faktury. Kwota netto jest wyliczana automatycznie przez bank, więc nie ma obawy, że się pomylimy. Teraz wystarczy już tylko zatwierdzić operację. Od razu po jej wykonaniu widoczny będzie stan naszego konta firmowego i rachunku VAT. Płatność działa tak, że kwota VAT, zostanie pobrana bezpośrednio z konta VAT. Jeśli nie będzie na nim wystarczających środków, wtedy brakująca kwota zostanie pobrana automatycznie z salda naszego rachunku firmowego. Z niego również zostanie pobrana kwota netto płatności.

Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności jest praktycznie bez wysiłkowe. Zarówno dla kontrahenta, jak i dla przedsiębiorcy. Trzeba jedynie przyzwyczaić się do nowego systemu. W praktyce właściwie jedyną rzeczą, o którą musimy zadbać sami, jest to, by na naszym firmowym rachunku bankowym zawsze były środki wystarczające na pokrycie wszystkich zobowiązań.

Czytaj również

3 Comments
  1. Warto byłoby dodać że mocą uchwalonej ustawy o VAT, podzielona płatność czy tzw. split payment będzie obowiązkowa od 1 listopada 2019 roku. Dotyczy to jednak głównie branż, w których najczęściej dochodzi do wyłudzeń podatkowych. Dotyczy to firm handlujących paliwem, stalą, wyrobami ze stali, złomem, odpadami czy metalami szlachetnymi. Ponadto również usługi budowlane oraz firmy handlujące smartfonami, tabletami czy konsolami.

  2. Co raz bardziej robią ludziom prowadzącym działalność pod górkę. Za każde takie operacje koszty przenoszone są na przedsiębiorców. Te i inne zmiany wymuszają na biurach prowadzących księgowość nowych programów, aktualizacji a za to wszystko trzeba dodatkowo zapłacić. W ciągu dosłownie 12 miesięcy koszt prowadzenia działalności w moim przypadku zwiększył się o 100 zł.. miesięcznie!! I mówię tu o samej księgowości..

  3. No właśnie, a kto mi powie co oznacza jeśli kontrahent który wystawił mi fakturę i ma umieszczone na niej taką adnotację: “Nie wyrażam zgody na płatności w systemie podzielonej płatności Split Payment” ?

?>