Odszkodowanie za opóźniony lot
- kiedy się należy?
Postępująca globalizacja umożliwia stosunkowo łatwe dotarcie do dowolnego miejsca na kuli ziemskiej. Przede wszystkim ze względu na dynamiczny rozwój siatki połączeń lotniczych. Niestety niekiedy nie mamy możliwości skorzystania z lotów bezpośrednich do wybranej destynacji. Najczęściej musimy przesiadać się do różnych samolotów na kolejnych lotniskach. Jeżeli któryś z nich nie doleci na lotnisko w określonym czasie możemy mieć spore problemy z dalszym kontynuowaniem wyprawy…
Jednak odwołany lub opóźniony lot może przysporzyć sporych niedogodności nie tylko w sytuacji, gdy jest jednym z etapów podróży. Szkody możemy ponieść również wówczas, gdy mamy umówione np. spotkanie biznesowe, czy koncert. A opóźniający się przylot lub odlot uniemożliwi dotarcie na miejsce na czas. Czy w takiej sytuacji zostajemy pozostawieni sami sobie? Na szczęście nie. Jeżeli z winy przewoźnika nie odbędziemy podróży w wyznaczonym terminie, możemy ubiegać się o rekompensatę finansową. Jak ją uzyskać i jakie warunki należy spełnić?
Kiedy pasażerowi przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Kilkunastominutowe opóźnienia na lotniskach nie są niczym nadzwyczajnym. W takiej sytuacji nie możemy żądać od przewoźnika odszkodowania. O rekompensatę z tytułu nienależycie wykonanej umowy (czyli w omawianym przypadku w związku z niedotrzymaniem terminu) możemy wnioskować, jeżeli opóźnienie przekroczyło 3 godziny. Kwota jaka przysługuje pasażerowi w takiej sytuacji waha się od 250 do 600 Euro. Uzależniona jest głównie od długości trasy. Najniższa stawkę otrzymamy za loty na dystansie do 1500 km, 400 Euro za loty na trasie 1500-3500 km,. Natomiast najwyższą kwotę może otrzymać pasażer podróżujący na dystansie powyżej 3500 km. W przypadku opóźnienia przekraczającego 5 godzin pasażer ma prawo do żądania zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet. Jednak wówczas traci prawo do rekompensaty z tytułu opóźnienia.
Co ważne, linie lotnicze prócz wypłaty odszkodowania są zobligowane do zapewnienia pasażerom właściwej opieki. Obejmującej m. in. bezpłatne posiłki i napoje, których ilość jest uzależniona od czasu opóźnienia. Ponadto jeżeli jego okres zmusi oczekujących do nocowania na lotnisku powinny też pomóc w zorganizowaniu noclegu. Pokryciu jego kosztów oraz zabezpieczeniu transportu z i na lotnisko. Linie lotnicze powinny również pokryć inne koszty związane z przedłużającym się oczekiwaniem na odlot (np. zakup dodatkowych środków higienicznych). Warto pamiętać, że w takim przypadku powinniśmy zbierać wszystkie paragony oraz inne dowody zapłaty. Dzięki temu łatwiej będzie odzyskać należne pieniądze w czasie zgłaszania reklamacji.
Czy linie lotnicze zawsze muszą zapłacić pasażerowi za opóźnienie?
Nie. Przewoźnicy są zobowiązani do wypłacania rekompensat swoim klientom tylko w sytuacji, w której ponoszą odpowiedzialność za powstałe niedogodności. Dlatego jeżeli opóźnienie będzie wynikiem nieoczekiwanej awarii technicznej samolotu. Lub np. błędów formalnych, przez które wyznaczona do obsługi trasy maszyna, nie będzie mogła wykonać zadania roszczenia pasażerów zostaną uznane. Jednak jeżeli samolot nie wyleci lub przyleci o wyznaczonej godzinie z powodu zadziałania szeroko rozumianej „siły wyższej”, będącej wynikiem np. zamachu terrorystycznego, anomalii pogodowych, czy nieprzewidzianych strajków nie otrzymamy odszkodowania.
Co zrobić, jeżeli linia lotnicza odrzuci reklamację lub nie odpowiada na nadsyłaną korespondencję?
Niestety zdarza się, że przewoźnicy nie poczuwają się do konieczności zapłaty za powstałe z ich winy niedogodności lub szkody. Procedury reklamacyjne są przeciągane bądź ignorowane. A jeżeli w końcu skarga zostanie rozpatrzona pozytywnie, proponowana jest wypłata jedynie części należności, albo jej zamiana np. na vouchery podróżne.
Chociaż polubowne rozwiązanie sporu jest wyjściem najkorzystniejszym dla obu stron, jeżeli czujemy się nieusatysfakcjonowani zaproponowanym rozwiązaniem. Lub mamy problem w dochodzeniu swoich roszczeń od przewoźnika, możemy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W wielu przypadkach upomnienie niesolidnej linii lotniczej ze strony ULC skłania ją do wypłaty odszkodowania. Jeżeli interwencja Urzędu okaże się nieskuteczna, poszkodowanym pasażerom przysługuje prawo do dochodzenia swoich praw w sądzie. Lub skorzystania z usług firm specjalizujących się w tego typu sprawach. Decydując się na ostatnie rozwiązanie należy mieć na uwadze, że większość z nich pobiera jednak wysoką prowizję. Co może stawiać pod znakiem zapytania opłacalność takiego rozwiązania.