Odszkodowania za opóźniony lot
- kiedy są przyznawane?
W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na podróże samolotem. Robią to albo w celach służbowych albo wypoczynkowych. Dlaczego tak dużo osób wybiera akurat ten środek transportu? Jest on nie tylko bardzo szybki ale i dość tani. Pod warunkiem, że zamówimy bilety odpowiednio wcześnie. Jednak czasami zdarzają się również różnego rodzaju nieprzewidziane sytuacje, których niestety nie da się przewidzieć. Chodzi oczywiście o opóźnienie lotu.
Opóźniony samolot to zmora wielu podróżujących. Okazuje się jednak że możemy uzyskać zadośćuczynienie, które będzie nam się należało, jeśli z jakiegoś powodu nasz lot ulegnie opóźnieniu.
Rozporządzenie regulujące odszkodowanie za opóźniony lot
Co zrobić jeśli nasz lot jest opóźniony? Czy przysługuje nam jakieś odszkodowanie? Te wszystkie jak i inne ważne informacje można znaleźć w Rozporządzeniu Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004. Dokument ten został wprowadzony w 2004 roku, a wszedł w życie dopiero od lutego 2005. O czym jest mowa w tym piśmie? Otóż Rozporządzenie UE 261/2004 ustanawia ogólne zasady odszkodowania i pomocy pasażerom linii lotniczych w przypadku opóźnienia lotu, odwołania lub odmowy odprawy, uchyla rozporządzenie (EWG) nr 295/91 z lutego 1991 r. Rozporządzenie WE 261/2004 stanowi, że pasażerowie linii lotniczych mają prawo do rekompensaty finansowej w wysokości 250/400/600 euro od linii lotniczej za niedogodności spowodowane opóźnieniem, odwołaniem lub odmową przyjęcia na pokład z powodu sprzedaży większej liczby biletów niż jest dostępnych miejsc.
Jeśli ktoś chce dokładniej zapoznać się z treścią tego dokumentu, to warto zaznaczyć, iż jest on ogólnodostępny w Internecie. Oznacza to, że każdy może mieć do niego dostęp.
Kiedy mamy szansę uzyskania rekompensaty za opóźniony lot?
Teraz zdecydowanie warto zastanowić się kiedy tak naprawdę istnieje szansa, że uzyskamy rekompensatę za opóźniony lot. To bardzo istotne. Warto dodać, iż niestety nie każde opóźnienie samolotu spełnia warunki do otrzymania rekompensaty. Otóż zależy to głównie od czasu, ile wyniesie opóźnienie. Jeśli lot jest opóźniony o mniej niż 3 godziny, to niestety żadne odszkodowanie nie będzie nam przysługiwało. Pasażer będzie miał prawo do odszkodowania za opóźniony lot, jeśli opóźnienie wynosi powyżej 3 godzin.
Wiadomo, że niektórzy mają plany i nie mogą sobie pozwolić na stracony czas. Zwłaszcza jeśli opóźnienie wynosi powyżej 3 godzin. Kiedy mówimy, że lot jest opóźniony? W sytuacji, gdy przylot do docelowego miejsca, następuje znacznie później, niż było to planowane.
Jaka jest kwota odszkodowania?
Jeśli wiemy już, kiedy możemy starać się otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, przyszedł czas na informacje, które dotyczą kwoty odszkodowania. Na pewno wiele osób się nad tym zastanawia, gdyż jest to w sumie bardzo istotna kwestia. Warto jednak zaznaczyć, iż nie ma stałej kwoty odszkodowania. Wszystko dlatego, iż tak naprawdę to ile otrzymamy rekompensaty jest zależne głównie od długości przebytej trasy. Zależy także od tego, ile wynosiło dane opóźnienie.
Kwotowo sytuacja obrazuje się następująco:
- Na terenie UE, jeśli opóźnienie wystąpi na trasie nieprzekraczającej 1500 km, odszkodowanie wyniesie 250 euro
- W przypadku tras powyżej 1500 kilometrów pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 400 euro.
- W przypadku tras poza UE odszkodowanie wynosi 400 EUR, jeśli przebyta odległość wynosi od 1500 km do 3500 km.
- Loty poza UE kwalifikują się do odszkodowania w wysokości 400 lub 600 euro – w zależności od długości trasy.
- Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 400 euro, jeśli opóźnienie wynosi od 1500 km do 3500 km, a 600 euro, jeśli opóźnienie przekracza 3500 km.
Pozostałe rekompensaty od linii lotniczych
Warto zastanowić się, czy tylko odszkodowanie w formie pieniężnej należy nam za opóźniony lot. Otóż nie. Bowiem istnieją inne rekompensaty, które zapewnia dana linia lotnicza. Co to takiego? Jest to możliwość uzyskania zwrotu pełnego kosztu biletu. Ale też nie zawsze. Otóż o to możemy się starać, tylko i wyłącznie w momencie, gdy opóźnienie ma powyżej 5 godzin. Jednak to nie wszystko, do czego zobowiązana jest linia lotnicza. Wiadomo, że przewoźnik musi dbać w takim przypadku jeszcze bardziej o swoich pasażerów. Chodzi o zapewnienie im zarówno jedzenia i napojów. Ilość może być różna, ale stosowna do czasu ile pasażer musi oczekiwać na lot.
A co jeśli lot spóźnia się wiele godzin i będziemy musieli spędzić noc na lotnisku? O to pasażer nie musi się martwić, gdyż po stronie przewoźnika leży zapewnienie noclegu. Najlepiej jak najbliżej lotniska. Ponadto każda osoba powinna mieć zapewnioną możliwość skorzystania z dwóch rozmów telefonicznych.
Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?
Jeśli wiemy już wszystko na temat opóźnionego lotu i rekompensat które się z tym wiążą, pozostaje tylko kwestia dopełnienia formalności. A więc – w jaki sposób uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot? Otóż to nic skomplikowanego. Trzeba tylko wypełnić i złożyć odpowiedni wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot. Bez tego niestety nikt nie przyzna nam odszkodowania. Otóż taki dokument można znaleźć albo w Internecie albo w biurze przewoźnika. Ważne aby był wypełniony. Jednak warto także zatrzymać bilet i inne dokumenty, które świadczą o opóźnieniu. Zadajmy sobie jeszcze pytanie jak dużo czasu mamy na złożenie takiego pisma? Zgodnie z naszym polskim prawem, każdy pasażer powinien dochodzić odszkodowania w ciągu 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym nastąpiło odwołanie lotu.