Kredyt Firmowy – jak odliczyć sobie od podatku?
Przedsiębiorcy często korzystają z kredytów bankowych. By rozkręcić swoją działalność gospodarczą, zakupić nową partię towaru lub zrealizować inwestycję biznesową. W związku z tym muszą wiedzieć, jakie elementy wydatków związanych z pożyczką mogą wrzucić w koszty firmowe i odliczyć od podatku. Prawidłowe rozliczenie kosztów pozwoli im wówczas na znaczne zmniejszenie obciążenia finansowego. Związanego ze spłatą kredytu firmowego lub konsumpcyjnego.
Jakie elementy kredytu stanowią koszt uzyskania przychodu?
Ponieważ kredytu nie uważa się za przychód, raty kapitałowe związane z jego spłatą również nie są kosztami prowadzenia działalności. Niemniej jednak, przedsiębiorcy mogą odliczyć sobie od dochodu odsetki związane z kredytem w momencie ich zapłaty. Co ważne, chodzi tu o odsetki wynikające z umowy z bankiem. Ponieważ oprocentowanie karne za spóźnienia w opłacie rat kosztami już nie są. Odsetki należne, ale nie opłacone przez przedsiębiorcę, lub odsetki od umorzonej pożyczki także nie podlegają wliczeniu w koszty.
Również pozostałe koszty związane z kredytem firmowym można zwykle odliczać od dochodu. Największe znaczenie ma tu prowizja. Ale pod uwagę bierze się również opłaty związane z obsługą kredytu, oraz niektóre z ubezpieczeń związanych z umową kredytową. Uwaga – ubezpieczenia na życie nie można odliczać. Nawet jeśli zostało ono wprost narzucone w umowie! Warto wiedzieć, że prowizję od kredytu na zakup środka trwałego dla firmy odlicza się dopiero wtedy, gdy nieruchomość zacznie być używana na cele gospodarcze. W przypadku środka trwałego finansowanego na kredyt kosztem będzie z kolei amortyzacja, która pomoże zniwelować obciążenie związane ze spłatą rat.
Kiedy można odliczać kredyt zaciągnięty na osobę fizyczną?
Często zdarza się, że przedsiębiorca zaciągnął kredyt hipoteczny jako osoba fizyczna. Natomiast później przeznacza nabyty środek trwały w całości lub częściowo do celów biznesowych. W takiej sytuacji można proporcjonalnie odliczać sobie koszty kredytu od dochodu. Nawet jeśli zakupiona nieruchomość nie weszła w poczet środków trwałych firmy. To rozwiązanie przyda się osobom, które przeznaczyły domową piwnicę lub jeden z pokojów w mieszkaniu na gabinet usługowy lub biuro.
Jak wygląda to w praktyce? Jeśli w 80-metrowym mieszkaniu zakupionym na kredyt 20-metrowy pokój przeznaczono na biuro prawnicze lub gabinet kosmetyczny, 25% opłat związanych z obsługą i oprocentowaniem kredytu hipotecznego można wrzucić w koszty swojej działalności gospodarczej.
Jeśli przedsiębiorca zaciągnął kredyt konsumpcyjny i przeznaczył go na rozwój swojego biznesu, także ma prawo odliczyć związane z nim koszty od dochodu. W proporcji w której fundusze z tej pożyczki wykorzystano na rzecz firmy. Także w przypadku zakupu samochodu na kredyt można odliczać koszty związane z pożyczką, jeśli auto wykorzystuje się na cele firmowe.
O czym należy pamiętać odliczając koszty kredytu od dochodu?
Niezależnie od tego, czy na rozwój biznesu wykorzystano kredyt firmowy bez zaświadczeń, czy też kredyt konsumpcyjny, trzeba skrupulatnie dokumentować przeznaczenie pochodzących z niego środków na działalność gospodarczą. Tylko ta część pożyczki, którą faktycznie wykorzystano na zakup towarów, usług, licencji lub środków trwałych związanych z działaniem firmy, może być odliczana od podatku. Urząd Skarbowy często to sprawdza. Jeśli zrodzi się wątpliwość co do wrzucania w koszty określonych wydatków związanych z kredytem, warto skorzystać z porady księgowej. Możemy również wystąpić o indywidualną interpretację podatkową do Skarbówki.
Gdy rozwój firmy finansuje się kredytem bankowym, warto zadbać o to, żeby odliczyć sobie od dochodu wszystkie związane z nim koszty. Oczywiście dozwolone w myśl przepisów prawa. W ten sposób znacznie zmniejszy się obciążenie podatkowe związane ze spłatą rat. Jeśli pożyczkę przeznaczono na zakup środków trwałych, należy także uwzględnić odliczenia związane z ich amortyzacją. Kluczową rolę w rozliczeniach księgowych odegra właściwa dokumentacja wydatków i ich przeznaczenia na rozwój firmy.