Dlaczego większość przedsiębiorców przepłaca za energię?
Ceny energii w ostatnich 12 miesiącach to istny rollercoaster. Najpierw ostro w górę, następnie wiosenny zjazd w dół (wpływ Covid’19). Od czerwca konsekwentny wzrost. Jak wybrać optymalny moment na kontraktację energii. Czy to jedyny składnik kosztu energii? O tym rozmawiam z Michałem Stanioch, Członkiem Zarządu Lokalny Doradca Sp. z o.o. oferującą usługę bezpłatnej analizy kosztów prądu i gazu dla Firm.
Wywiad z Michałem Stanioch, Członkiem Zarządu Lokalny Doradca Sp. z o.o.
Co może zrobić firma, aby obniżyć koszty energii elektrycznej w firmie?
Przede wszystkim należy bardzo dobrze przeanalizować obecne zużycie energii (nie tylko prądu ale również gazu) oraz jego koszt. Są firmy, które zużywają energię tylko w dzień ale są również takie pracujące w nocy oraz weekendy. Inną charakterystykę zużycia mają firmy małe (np. sklep spożywczy czy cukiernia) a inną większe (np. piekarnia czy hotel).
Kolejnym wymiarem analizy są oczekiwania, możliwości Klienta oraz czynniki techniczne. Można np. sobie wyobrazić, iż każdemu Klientowi proponuje się „na ślepo” inwestycję w fotowoltaikę ale nie koniecznie wszyscy będą chcieli inwestować na wiele lat oraz nie wszyscy mogą to uczynić z uwagi na kwestie techniczne. Podobnie może być z inwestycją w pompy ciepła.
Analiza, którą my przeprowadzamy jest wielowymiarowa i prowadzona z Klientem. Dzięki niej jesteśmy w stanie zaoferować Klientowi takie rozwiązanie, które spowoduje realne obniżenie kosztów energii. Dodam, iż analiza jest bezpłatna.
Przecież każdy przedsiębiorca wie ile płaci za „prąd”…
Biorąc pod uwagę fakt, że cena składa się z dwóch czynników a mianowicie, ceny zakupu energii oraz jej dystrybucji sprawa przestaje być tak oczywista. Prawie wszyscy skupiają się na pierwszym parametrze zapominając o drugim.
Czy to znaczy, że z kosztem dystrybucji można coś zrobić?
Wyobraźmy sobie sklep spożywczy, który działa już 10 lat. Właściciel zdążył już wymienić urządzenia chłodnicze na bardziej oszczędne, oświetlenie na ledowe, zamontował klimatyzacje itp. czyli całkowicie zmienił strukturę poboru energii, natomiast warunki umowy dotyczące dystrybucji są takie same jak 10 lat wstecz. Czyż nie należy sprawdzić czy aby właściciel sklepu nie przepłaca?
O ile możemy obniżyć rachunki za prąd w firmie, korzystając z oferty bezpłatnego audytu kosztów?
Oszczędności mogą wynosić od kilku do kilkudziesięciu procent. Pamiętajmy o tym, iż koszty energii są zmienne, więc my proponujemy naszym Klientom takie rozwiązania, które zabezpieczą ich na kilka lat przed wzrostem kosztów energii. Dobrym przykładem jest dopasowanie odpowiedniego produktu do taryfy, z jakiej korzysta przedsiębiorca. Nie zawsze jedna stawka za MWh przez dwa lub trzy lata to najlepsze rozwiązanie. Dla wielu firm odejście od Stałej Ceny na rzecz produktów elastycznych, bardziej dopasowanych do specyfiki prowadzonej działalności daje większe korzyści. Stąd tak ważny jest audyt obecnych kosztów.
Czy zmiana sprzedawcy energii ma wpływ na koszty?
Prawie każdy z nas doświadczył zmiany operatora telefonii komórkowej czy też telewizji kablowej. „Nowy” ma przeważnie taniej.
Na co w takim razie musi się przygotować firma, która zdecyduje się na zmianę sprzedawcy energii. Czy wiąże się to z jakimiś dodatkowymi opłatami (np. za montaż nowych liczników) czy innymi skomplikowanymi procedurami?
W przypadku zmiany dostawcy procedura jest niezwykle prosta a co ważne bezpłatna. Wystarczy zawrzeć umowę z nowym dostawcą oraz udzielić mu pełnomocnictwa do działania w naszym imieniu. Dzięki temu nowy dostawca wypełni formalności związane ze zmianą. Licznik pozostaje ten sam, gdyż należy on do Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Pamiętajmy, iż Operator się nie zmienia. I to jest wszystko co Klient musi uczynić. Nowa umowa wejdzie w życie, kiedy wygaśnie obecna (nie wcześniej).
Czy zmiana dostawcy energii będzie się wiązać z jakąś przerwą w dostawie energii elektrycznej?
Absolutnie nie. Są tylko dwa powody które skutkują przerwą w dostawie energii – awaria sieci przesyłowej lub nie zapłacone faktury.
Z pomocą Lokalnego Doradcy mamy również możliwość zmiany dostawcy gazu ziemnego. Jak wyglądają procedury w przypadku takiej zmiany i ile możesz zyskać klient?
Sama procedura jest równie prosta jak w przypadku „prądu”. Pamiętajmy jednak, iż najistotniejsza jest profesjonalna analiza zużycia energii elektrycznej i gazu. To jest coś, na czym Klientowi powinno zależeć. My taką analizę przygotowujemy dla każdego profesjonalnie, szybko i za darmo. Szybko oznacza maksymalnie 3 dni robocze od dnia gdy uzyskamy od Klienta informacje na temat jego obecnych kosztów oraz zużycia energii. Dzięki temu każdy z naszych Klientów wie, na jakie oszczędności może liczyć i w jakim czasie.
Rozmawiał Karol Jaszewski, Banki24.