Bankomat wciągnął kartę – co robić w takiej sytuacji?
Możliwość korzystania z karty płatniczej to opcja pełna zalet. Trudno więc dziwić się, że pieniądz elektroniczny coraz bardziej wypiera gotówkę. Niestety nie jest to także rozwiązanie pozbawione wad. Jedną z nich jest możliwość zatrzymania karty przez bankomat. Co zrobić w takiej sytuacji? Kiedy bankomat może wciągnąć kartę i ją zatrzymać? W kolejnych akapitach znajdziesz odpowiedzi na te i inne ważne pytania.
Kiedy bankomat może zatrzymać kartę płatniczą
Istnieje kilka przyczyn, przez które bankomat może wciągnąć kartę. Oto najpopularniejsze:
- Podanie nieprawidłowego kodu PIN – warto go zapamiętać i uważnie wpisywać na klawiaturze bankomatu. Karta zostanie zablokowana po kilkukrotnym podaniu złego kodu. Pamiętaj jednak, aby nie zapisywać swojego kodu PIN na kartce, czy też w telefonie. Jeśli bowiem dane dostaną się w niepowołane ręce, Twoje finanse będą zagrożone.
- Karta jest zastrzeżona – bankomat wciągnął kartę bez wyraźnego powodu? Być może wcześniej wydawało Ci się, że ktoś ją ukradł i postanowiłeś ją zastrzec. Następnie karta odnalazła się, a Ty zapomniałeś, że jest zastrzeżona.
- Przekroczony termin ważności karty – w tej sytuacji również bankomat jej nie odda. Termin ważności możesz sprawdzić na karcie, jest wyraźne zaznaczony. Przestrzegaj go, aby uniknąć wciągnięcia karty przez bankomat.
- Fizyczne uszkodzenie karty – w tym przypadku bankomat może mieć trudność z odczytem danych i zatrzyma kartę.
- Karta zbyt długo pozostawała w czytniku – jeśli będziesz zwlekać z jej wyjęciem po zakończeniu transakcji, bankomat może wciągnąć kartę.
- Awaria urządzenia lub maszyny – nie zdarza się to zbyt często, ale jest to jedna z możliwych przyczyn.
Karta została w bankomacie, ale wykluczasz powyższe powody? Pamiętaj, że każdy bank ma swoje własne procedury. Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego bankomat “zjadł” kartę udaj się do placówki lub wykonaj telefon.
Co zrobić, gdy bankomat wciągnął kartę?
Bankomat zabrał kartę i nie wiesz, co zrobić? Tak naprawdę w większości przypadków trzeba zgłosić zdarzenie do banku. Możesz zrobić to podczas wizyty w placówce lub wykonać telefon. Numer znajdziesz na bankomacie albo na stronie internetowej banku. W przypadku fizycznego uszkodzenia karty lub przekroczonego terminu ważności trzeba będzie ją wymienić na nową. Podobnie jest w przypadku zastrzeżenia karty. Jeśli zaś bankomat połknął kartę, po kilkukrotnym wpisaniu złego kodu PIN wszystko zależy od procedur banku. Niektóre bankomaty po prostu oddają kartę po wpisaniu nieprawidłowego kodu, a inne ją blokują.
Każdy bank ma swoje własne procedury postępowania w przypadku wciągnięcia karty przez bankomat. Niezależnie od przyczyny zdarzenia, pamiętaj, aby powiadomić pracownika placówki, który poinformuje Cię, co trzeba zrobić.
Czy zatrzymana karta jest bezpieczna?
Wiesz już, jakie mogą być powody zatrzymania karty przez bankomat. Wiesz także, co należy zrobić, gdy dojdzie do takiej sytuacji. Warto również sprawdzić, czy zatrzymana karta jest bezpieczna. Teoretycznie nikt niepowołany nie powinien mieć do niej dostępu. Dla pewności i własnego spokoju dobrze jest jednak ją zastrzec. Możesz zrobić to w placówce banku, w aplikacji lub logując się na swoje konto, korzystając z przeglądarki internetowej.
Chciałeś wypłacić gotówkę, ale karta utknęła w bankomacie? Poza zastrzeżeniem jej i powiadomieniem pracownika banku warto także sprawdzić stan konta. Może bowiem zdarzyć się, że transakcja zostanie odnotowana jako zrealizowana, nawet wówczas, gdy nie udało się wypłacić pieniędzy. W tej sytuacji trzeba powiadomić pracownika banku o tym, co się wydarzyło. Jeśli pomimo zniknięcia pieniędzy z konta bankomat wyświetli informacje, że transakcja nie została zrealizowana, zrób zdjęcie tego komunikatu. Zapisz także godzinę, datę oraz numer bankomatu, z którego korzystałeś. Te dane mogą okazać się bardzo pomocne.
Co zrobić w sytuacji, gdy bankomat nie oddał karty za granicą?
Karta została w bankomacie za granicą? Taką sytuację także można rozwiązać. Chociaż wiąże się ona z jeszcze większym stresem, warto spróbować się uspokoić, aby móc działać racjonalnie i skutecznie. Pierwszym krokiem powinno być zastrzeżenie karty. Najszybciej i najwygodniej zrobisz to, dzwoniąc pod numer: +48 828 828 828. Pod podany numer możesz zadzwonić niezależnie od tego, w jakim banku posiadasz konto.
System jest wyposażony w technologię automatycznego rozpoznawania i syntezy mowy. Dzięki temu osoba telefonująca może głosowo wybrać swój bank, a system przekieruje rozmowę do pracownika wybranej placówki. Ogromną zaletą systemu jest prostota i szybkość obsługi. Warto także wiedzieć, że działa on każdego dnia i o każdej porze. Dzwoniąc pod ten numer, można zastrzec nie tylko karty płatnicze, ale także dokumenty tożsamości. Warto zapisać sobie ten numer lub go zapamiętać i w razie konieczności korzystać.
Odzyskanie karty z bankomatu – pomocne numery telefonów
Na wypadek, gdyby bankomat wciągnął kartę, zapisz sobie pomocne numery telefonów. Poza wspomnianym już numerem +48 828 828 828 do systemu zastrzegania kart zanotuj także numer do swojego banku. Oto dane kontaktowe do kilku najpopularniejszych banków w Polsce:
- PKO Bank Polski – 800 302 302
- Alior Bank – 12 370 70 00 lub 799 608 502
- Santander Bank Polska – 61 811 99 99
- mBank – 426 300 800 lub 783 300 800
- Credit Agricole – 71 35 49 009 lub 19 019
Największe banki umożliwiają też kontakt na czacie. Jeśli jednak zależy Ci na sprawnej obsłudze, lepiej sprawdzi się kontakt telefoniczny. Zablokowanie karty możliwe jest też przez aplikację w telefonie. Sprawdź, jak to zrobić, aby w razie konieczności móc szybko zadziałać.
Zdarzyła mi się taka sytuacja, bo kiedyś ze stresu po prostu zapomniałem numeru PIN do karty. Trzy próby i karta już została w bankomacie i trzeba było się udać do placówki żeby rozwiązać problem. Ogólnie chyba wydają wtedy nową a stara już idzie na żyletki..