Leasing samochodu używanego
- wszystko co warto wiedzieć
Wiele osób sądzi, że leasing samochodu może dotyczyć tylko i wyłącznie tych nowych, prosto z salonu. Nic bardziej mylnego. To zewnętrzne finansowanie pojazdu może dotyczyć także egzemplarzy używanych, nawet kilkuletnich. Co więcej, wedle statystyk to właśnie auta z drugiej ręki stanowią przytłaczającą większość w branży leasingowej w porównaniu do tych nowych. Zatem jak wygląda leasingowanie pojazdu używanego? Jaki jest jego maksymalny dopuszczalny wiek? Na co zwrócić uwagę? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziesz poniżej.
Na czym w ogóle polega leasing? Istota leasingu
Leasing można określić jako połączenie kredytu z dzierżawą. Leasingobiorca korzysta z samochodu wedle warunków wynikających z wcześniej podpisanej umowy. Pojazd nie jest jego własnością w czasie trwania leasingu, a jedynie udostępniony. Po zakończonej umowie może on wykupić auto i dopiero wtedy staje się jego właścicielem. Kwota wykupu jest naturalnie o wiele niższa niż wartość rynkowa samochodu. W zależności od umowy leasingowej wynosi z reguły od 1% do 30%. Zwykle jednak jest to około 1,5-3 tysięcy złotych.
Niezaprzeczalną zaletą leasingu jest oczywiście możliwość dość swobodnego ustalania rat, co nie występuje w przypadku zaciągania kredytu na samochód. Istotna jest także możliwość obniżenia podatku. Dużą wadą jest natomiast fakt, że leasingobiorca w rzeczywistości nie jest właścicielem pojazdu.
Maksymalny wiek pojazdu leasingowanego a okres leasingu
Nie jest jednak tak, że każdy pojazd używany może być przedmiotem leasingu. Firmy leasingowe nie chcą poddawać finansowaniu starych samochodów. W zależności od konkretnej firmy maksymalny wiek pojazdu leasingowanego może się różnić, jednak raczej nie są to drastyczne różnice. Z reguły stanowi on od 4 do 8 lat, jednak dodatkowym ograniczeniem jej wówczas czas leasingu samochodu używanego. Samochód nie może w chwili jego zakończenia nie będzie starszy niż 6-10 lat. To również zależy od indywidualnych preferencji firmy leasingowej.
Jaka jest opłata wstępna przy takim leasingu?
Nie ma ściśle określonych reguł co do wysokości procentowej opłaty wstępnej względem wartości samochodu. Firmy leasingowe są raczej dość elastyczne w tej kwestii. Minimalna opłata wstępna jest uzależniona od jej polityki, procedur zawarcia umowy oraz wieku i pochodzenia samochodu, jednak z reguły jest to około 10% wartości pojazdu. Przy bardzo niesprzyjającej ofercie albo granicznym roku produkcji auta, może sięgać nawet do 45%.
Leasing samochodu używanego a pochodzenie pojazdu
Równie istotne w kwestii leasingu pojazdu używanego jest jego pochodzenie. Ma ono wpływ na wysokość opłaty wstępnej. Najkorzystniejszym dla leasingobiorcy rozwiązaniem jest nabycie samochodu od firmy, która wystawi fakturę 23% VAT. Niektóre firmy leasingowe pochodzą bardzo restrykcyjnie do kwestii pochodzenia auta i akceptują tylko leasing samochodu używanego od autoryzowanego dealera. Inne natomiast są bardziej liberalne i dopuszczają zakup z komisu, od importerów samochodowych, a niektóre nawet od osób fizycznych.
Leasing auta używanego z zagranicy – dwie drogi leasingowania
W przypadku pojazdu używanego z zagranicy należy zastanowić się nad typem leasingu – operacyjny czy finansowy?
W przypadku leasingu operacyjnego sam pojazd sprzedawany jest bez VATu. Z drugiej strony jednak sam leasing samochodu używanego traktowany jest jak usługa, co niesie za sobą zobowiązanie podatkowe w postaci 23% VATu doliczanego do każdej raty leasingu. Jeżeli zakupiony pojazd będzie służył jednocześnie do celów prywatnych, jak i prowadzenia działalności, można odliczyć jedynie 50% VATu. Oznacza to, że w rzeczywistości koszt samochodu jest zwiększony o 11,5%.
O wiele bardziej korzystny okazuje się leasing finansowy. W tym przypadku VAT zostaje doliczony jedynie do odsetek. Nie ma tu mowy o opodatkowaniu całego kapitału. Warto także zaznaczyć, że przy tego typu leasingu to leasingodawca amortyzuje pojazd. Limit amortyzacji to 150 000 złotych.
Faktura marża lub Faktura VAT – różnice
Na wstępie warto zaznaczyć, że faktura VAT marża jest wykorzystywana tylko przy samochodach używanych. Nie ma możliwości zakupienia auta nowego na tę fakturę. Ten typ dotyczy w szczególności aut sprowadzanych z zagranicy oraz tych, których właścicielem była osoba prywatna i zostały wprowadzone w komis.
Faktura VAT marża to szczególny rodzaj faktury. W tym przypadku podstawą jest, jak sama nazwa wskazuje, marża sprzedawcy. To właśnie od niej odprowadzany jest podatek. Na takiej fakturze próżno szukać stawki i kwoty podatku, a sam kupujący nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.
W przypadku tradycyjnej faktury VAT sytuacja wygląda nieco inaczej. Co do zasady, podatek odprowadzany jest od całości wartości sprzedawanego pojazdu. Jeżeli jednak decydujesz się na leasing finansowy, będzie on odprowadzany jedynie od odsetek, a nie całego kapitału.
Na co zwrócić uwagę podpisując umowę leasingu samochodu używanego?
Umowę leasingu, tak samo jak każdą inną, należy przed podpisaniem skrupulatnie przestudiować. Bardzo ważne jest, aby szczegółowo zapoznać się z wynikającymi z niej warunkami. Co więcej, warto także pokusić się o negocjacje. Z reguły są one uwzględniane przez leasingodawcę, w mniejszym lub większym stopniu.
Podpisując umowę leasingu, zwróć szczególną uwagę na:
- określoną wysokość rat, a także termin ich spłat
- warunki i koszt wykupu po zakończeniu umowy
- warunki ubezpieczenia oraz zabezpieczenia
- regulacje odnoszące się do sytuacji wypowiedzenia umowy
Leasing to dobry sposób na finansowanie auta używanego. Najważniejszy jest oczywiście wiek pojazdu, ponieważ to głównie od niego zależy szansa na uzyskanie leasingu. Dobrze jest mieć na uwadze wszystkie powyższe kwestie, aby kompleksowo podejść do tematu.
Też myślałem kiedyś o leasingu samochodu używanego, ale przeraziła mnie wysokość ubezpieczenia, które narzuciła mi pewna firma leasingowa. Ostatecznie zdecydowałem się na leasing nowego samochodu.