Leasing samochodu
- wszystko co powinieneś wiedzieć
Jeśli prowadzisz własną firmę, na pewno nie raz zastanawiałeś się nad skorzystaniem z opcji leasingu, zamiast kupna samochodu za gotówkę. Dla kogo leasing będzie dobrym rozwiązaniem. Jakie są podstawowe różnice pomiędzy leasingiem operacyjnym a leasingiem finansowym? Na te, oraz inne pytania odpowiedzi udzielił nam Wojciech Kaliński, doradca leasingowy w Gold Leasing.
Jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z oferty leasingu pojazdu, warto poznać różnice pomiędzy leasingiem operacyjny a finansowym. Czym różnią się te dwie formy finansowania?
Wojciech Kaliński, doradca leasingowy w Gold Leasing
No właśnie leasing operacyjny czy finansowy? Wielu przedsiębiorców staje codziennie przed tym dylematem. Kierując się wyborem formy finansowania przedsiębiorca przede wszystkim powinien zwrócić uwagę w jakiej formie prowadzi rachunkowość (rozlicza się z US) i która opcja finansowania przyniesie mu większe profity podatkowe. Znacznie częściej firmy decydują się na leasing operacyjny. Szacuje się iż nawet ok 80% podpisanych umów leasingowych, to właśnie umowy leasingu operacyjnego. Leasing operacyjny daje większą możliwość zastosowania tarczy podatkowej. Opłata wstępna jak i wszystkie czynsze leasingowe firma może wliczyć w koszty uzyskania przychodu (oczywiście zwracam uwagę na limity ujmowania opłat leasingowych zgodnie z zapisami nowelizacji ustawy o podatku dochodowym). Niestety brak jest tutaj możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
W leasingu finansowym natomiast kosztem będzie właśnie amortyzacja i część odsetkowa rat. Gdy firma leasingowa będzie wymagała wyższej wpłaty początkowej, to niestety w leasingu finansowym przedsiębiorca nie będzie mógł jej potraktować jako spory koszt (w zależności oczywiście od wartości przedmiotu) w danym miesiącu. W przeciwieństwie do firmy, która zdecydowała się na leasing operacyjny. Minimalny okres leasingu operacyjnego musi wynosić 40% okresu normatywnej stawki amortyzacji przedmiotu umowy. Czyli dla samochodów osobowych i dostawczych do 3,5T minimum dwa lata, ale już dla ciągników siodłowych i niektórych maszyn trzy lata. Leasing finansowy natomiast daje przedsiębiorcy możliwość skorzystania z krótszego okresu finasowania wynoszącego minimum 6-12 miesięcy. Trzeba jednak pamiętać iż w leasingu finansowym VAT od całego kosztu leasingu płatny jest na początku umowy leasingowej (nieliczne firmy VAT od odsetek wliczają w raty leasingowe).
Ważna jest również kwestia wykupu / przeniesienia praw do własności na leasingobiorcę. Otóż przedsiębiorca zainteresowany krótkim okresem leasingu operacyjnego po minimalnym dwuletnim okresie trwania umowy będzie mógł wykupić pojazd za minimum 16-19% wartości początkowej pojazdu. Niższy wykup wynoszący 1% będzie możliwy dopiero po okresie trzech lat. Natomiast w leasingu finansowym przeniesienie praw do własności będzie miało miejsce wraz z opłatą ostatniej raty leasingowej. Lub uiszczeniu opłaty wynoszącej 1% wartości początkowe pojazdu (zależy od firmy leasingowej).
Leasing finansowy czy operacyjny?
O wyborze formy finansowania decyduje również rodzaj dokumentu sprzedaży, wystawianego przed dostawcę przedmiotu leasingu. I tak w przypadku Faktury VAT-marża i umowy kupna sprzedaży (sprzedającym jest osoba prywatna) optymalną formą finansowania będzie leasing finansowy. Natomiast przy Fakturze VAT 23% leasing operacyjny. Gdybyśmy mieli sfinansować w leasingu operacyjnym środek trwały, na którego sprzedaż wystawiona byłaby F-VAT marża, wtedy transakcja przedrożyłaby się o wartość VAT naliczonego przez firmę leasingową. Leasing finansowy jest częściej stosowany przy finansowaniu przedmiotów z niską stawką amortyzacyjną i środków trwałych z 8% Vatem (przeważnie jest to sprzęt medyczny).
Kolejna kwestia na którą trzeba zwrócić uwagę to ubezpieczenie przedmiotu leasingu. Chodzi konkretnie o ubezpieczenie najczęściej finansowanych poprzez leasing przedmiotów leasingu. Jakim są wszelkie środki transportu – czyli ubezpieczeniu komunikacyjne. W leasingu operacyjnym leasingobiorca ma do wyboru kilka możliwości opłacenia składki. Może opłacić ją za cały rok z góry, w ratach miesięcznych lub kwartalnych. Natomiast w przypadku finansowania w leasingu finansowym, firmy leasingowe wymagają żeby składka była opłacona jednorazowo, za cały rok z góry. Czyli jeśli chodzi o koszty początkowe, to w leasingu finansowym oprócz opłaty wstępnej Klient musi także opłacić składkę za ubezpieczenie komunikacyjne. A w zależności od ceny przedmiotu leasingu może ona wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Leasing a zdolność kredytowa
W trakcie procesowania o kredyt bankowy, oceniana jest zarówno zdolność jak również historia kredytowa klienta. Jak te formalności wyglądają w przypadku leasingu?
Większość firm leasingowych również weryfikuje historię kredytową swoich Klientów. Zatem Klient który wnioskuje o leasing samochodowy musi liczyć się z odmową udzielenia finansowania jeśli jego historia np. w BIK lub w KRD nie jest za ciekawa. Niewielkie opóźnienie w spłatach kredytów nie oznacza jednak definitywnego zamknięcia dostępu do uzyskania leasingu. Oczywiście są na rynku firmy leasingowe, które mimo bardzo złej historii spłat udzielają finansowania Klientom. Jednak ich oferta jest znacznie droższa. Warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie rejestry sprawdzane są przez wszystkie firmy leasingowe. Przykładowo są firmy leasingowe, które w trakcie weryfikacji sprawdzają tylko KRD. Jednak Klient powinien pamiętać, że należy zobowiązania spłacać terminowo i zaciąganie kolejnych np. w postaci leasingu może doprowadzić do spirali zadłużenia z której będzie się ciężko uwolnić.
Jeśli chodzi o badanie zdolności finansowej potencjalnego leasingobiorcy, to tutaj firmy leasingowe są bardziej elastyczne niż Banki. Klient może wnioskować o leasing samochodu w procedurze uproszczonej. Nie musi przedstawiać dokumentów finansowych, wystarczy jego oświadczenie o przychodzie i kosztach. A niektóre firmy leasingowe nawet takiego oświadczenia nie wymagają. Oczywiście nie zawsze jest tak słodko. Jeśli Klient wnioskuje o leasing drogiego przedmiotu leasingu np. powyżej 300 000 zł lub wnioskuje o finansowanie zakupu niepreferowanego przez leasingodawcę sprzętu, to wtedy trzeba będzie udokumentować wyniki finansowe. Jednak i tak w porównaniu z kredytem, leasing samochodu jest łatwiej dostępną formą finansowania. Wymagana jest mniejsza liczba dokumentów a czas oczekiwania na decyzję jest krótszy. Poza tymi zaletami, należy zaznaczyć że leasing jest znacznie tańszy niż kredyt a za jego udzielenie nie jest pobierana prowizja.
Leasing w banku czy w firmie leasingowej?
Decydując się na leasing samochodu, mamy do dyspozycji zarówno oferty bankowe, jak również oferty zewnętrznych firm leasingowych. Na czym polega różnica, czy firmy leasingowe mogą zaproponować nam korzystniejsze warunki finansowania od banków?
Na polskim rynku działają tzw. „bankowe firmy leasingowe”, które powiązane są z bankami. Jak również firmy które dostarczają finansowanie, ale nie są powiązane z instytucjami finansowymi. Procedury wnioskowania o leasing samochodu w tych firmach są podobne. Nie odnotowałem również dużych różnic w warunkach leasingu jak i kosztach leasingu oferowanego przez te dwie grupy podmiotów finansujących. Jednak firmy leasingowe powiązane z Bankami posiadają wyższe kapitały, dzięki czemu znacznie częściej mogą zaoferować swoim Klientom leasing samochodu z niższymi opłatami wstępnymi. Moim zdaniem „leasing bankowy” jest też łatwiej dostępny.
Umowa leasingowa – na co zwrócić uwagę?
Na co w szczególności powinniśmy uważać podpisując umowę leasingową?
Zanim podpiszemy umowę powinniśmy poprosić naszego doradcę o jej przesłanie wraz z OWUL (Ogólne Warunki Umowy Leasingowej), celem wcześniejszego zapoznania się. To pozwoli na zadanie dodatkowych pytań doradcy i rozwianie wszelkich wątpliwości związanych z zapisami umowy. Porównajmy czy parametry leasingu w umowie pokrywają się z wcześniej otrzymaną symulacją leasingu. Pamiętajmy też o przestudiowaniu Tabeli Opłat i Prowizji. To pomoże nam uniknąć rozczarowań związanych z kosztami obsługi umowy leasingowej. Zapytajmy doradcę czy są i w jakiej wielkości koszty jednorazowe, które będziemy musieli ponieść. Oczywiście ważna jest też kwestia ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Przed podpisaniem umowy upewnijmy się ile wyniesie składka. W jakiej formie będzie trzeba będzie ją (jednorazowo za cały rok lub okres z góry czy może rozłożona będzie na raty). Nie bójmy się też negocjować jej wysokości.
Czy poza opłatą wstępną, musimy się przygotować na jakieś dodatkowe koszty, które będziemy musieli ponieść na samym starcie?
Tak:
- jeszcze przed podpisaniem umowy, po wstępnej decyzji może być wymagana wycena pojazdu przez rzeczoznawcę. Jest to koszt ok 350 zł netto.
- musimy też pamiętać, że większość firm leasingowych pobiera opłatę za rejestrację pojazdu.
- nieliczne firmy leasingowe nakładają też na Klienta opłatę administracyjną za obsługę umowy leasingowej.
- Składka za ubezpieczenie komunikacyjne. Jeśli wybraliśmy płatność składki za cały rok z góry / w przypadku rozłożenia na raty część firm leasingowych pobiera opłatę właśnie za
rozłożenie składki na raty (odsetki płatne za cały rok z góry) - Jeśli zdecydujemy się na ubezpieczenie zewnętrzne, wtedy dodatkowo firma leasingowa pobierze od nas opłatę za tzw. obsługę polisy obcej. Zwróćmy też uwagę, że w przypadku leasingu finansowego oprócz opłaty wstępnej, będziemy musieli jeszcze opłacić tzw. VAT od odsetek.
Zatem pamiętajmy żeby zapytać naszego doradcę o powyższe opłaty.
Faktura i Rata leasingowa
Mamy już podpisaną umowę leasingową, odebraliśmy również samochód. Od tego momentu będziemy otrzymywali od leasingodawcy fakturę z miesięczną ratą leasingową. Jakie koszty składają się na taką ratę?
Tak, standardowo najbliższą Fakturę za pierwszą ratę leasingową otrzymamy w miesiącu kolejnym po odbiorze samochodu. Jeśli podpisaliśmy umowę leasingu operacyjnego to będzie to FV23%. Faktura dotyczy samego kosztu leasingu, jednak jeśli wybraliśmy wariant ubezpieczenia komunikacyjnego lub/i ubezpieczenia GAP płatnego w ratach leasingowych, to koszt składki będzie już wliczony w wartość raty zgodnie z FV. Jeśli wybraliśmy wariant płatności składki rocznej rozłożonej na 12 miesięcy (płatnej poza harmonogramem leasingowym), to dokumentem na podstawie którego będziemy dokonywać płatności jest nota obciążeniowa. Na początku trwania umowy otrzymamy również FV za rejestrację pojazdu, oraz wycenę pojazdu (jeśli była wymagana). Jeśli zdecydowaliśmy się na opcje dodatkowe np. leasing samochodu z serwisem, to również będziemy co miesiąc otrzymywać za te usługę FV. W przypadku wykupienia polisy zewnętrznej przyjdzie do nas także FV za obsługę polisy obcej.
Jak w przypadku leasingu wygląda sprawa serwisowania samochodu. Mam tu na myśli nie tylko okresową wymianę oleju, ale również wymianę części czy zmianę opon na zimowe. Czy wszystkie te czynności powinniśmy wykonywać w wyznaczonym ASO?
W każdym OWUL (Ogólne Warunki Umowy Leasingowej) znajdziemy informację jakie obowiązki ma leasingobiorca w zakresie użytkowania pojazdu. Jeśli mówimy o samochodach nowych lub używanych, ale jeszcze objętych gwarancją to przeglądy i naprawy najlepiej przeprowadzać w ASO. Naprawa samochodu w wyniku szkody objętej ubezpieczeniem również odbywać się będzie w ASO. Lub wskazanym przez firmę leasingową warsztacie (współpracującym z leasingodawcą). Oczywiście firma leasingowa nie kontroluje gdzie jedziemy naprawić nasz samochód. Dlatego naprawę starszego samochodu, który nie są objęty gwarancją możemy przeprowadzić w najbliższym warsztacie. Podobnie rzecz wygląda z takimi drobnymi czynnościami jak wymiana opon, uzupełnienie płynów, wymiana przepalonej żarówki itp. Bez różnicy czy samochód nowy czy używany – te sprawy możemy załatwić w naszym ulubionym warsztacie.
Leasing samochodu – dodatkowe wymogi ze strony leasingodawcy
Choć leasing samochodu bez wątpienia jest korzystną opcją dla przedsiębiorcy. To jednak wiąże się z pewnymi ograniczeniami i wymogami np. w postaci narzuconego ubezpieczenia, które zazwyczaj nie należy do tanich.
Klient ma zawsze do wyboru – albo wykupić ubezpieczenie za pośrednictwem firmy leasingowej, albo wykupić je we własnym zakresie (przykładowo u swojego agenta lub dealera). Ubezpieczenie w pierwszym roku trwania polisy jest często atrakcyjniejsze niż ubezpieczenie zewnętrzne. Oczywiście zależy to też od firmy leasingowej, oraz od tego kto jest sprzedawcą samochodu. Przykładowo ubezpieczenie tego samego samochodu może być znacznie tańsze w firmie leasingowej X, od tego w firmie leasingowej Y. Autoryzowani dealerzy także mogą zaproponować ubezpieczenie w atrakcyjnej cenie.
Dlatego Klient przed podjęciem decyzji powinien porównać kilka wariantów. Przyszły leasingobiorca musi także pamiętać o tym, że jeśli znajdzie na rynku tańsze ubezpieczenie od tego zaproponowanego przez firmę leasingową, to ma możliwość negocjacji składki ubezpieczenia. Często firma leasingowa schodzi z wysokością składki poniżej tej z kontroferty. Jest to o tyle ważne, że w przypadku zdecydowania się na wykupienie ubezpieczenia poza firmą leasingową składka musi być opłacona za cały rok z góry. A firma leasingowa pobiera wtedy opłatę za obsługę polisy obcej. Jest to opłata roczna w wysokości ok 200 – 300 zł netto (zależy od wybranej firmy leasingowej).
Jest jeszcze jedna ważna rzecz nad którą warto się pochylić. Niektóre z firm leasingowych oferują leasing samochodu z niższą marżą jeśli Klient wykupi u nich ubezpieczenie komunikacyjne. Dlatego też warto potwierdzić u leasingodawcy, jak zmieni się wysokość raty jeśli ubezpieczymy samochód we własnym zakresie.
Wykup samochodu z leasingu
Przez cały okres obowiązywania umowy leasingowej, samochód jest własnością firmy leasingowej. Po jej zakończeniu mamy jednak możliwość wykupienia pojazdu. I tu warto zaznaczyć, że możemy zrobić to na dwa sposoby. A więc przez wykup na firmę lub poprzez wykup prywatny. Który sposób będzie bardziej korzystny z perspektywy przedsiębiorcy?
Tak, wykup samochodu z leasingu następuje za określony w umowie procent jego początkowej wartości. W zależności od okresu leasingu może być to od 1% do nawet powyżej 40% jego wartości z faktury zakupu. Wykup samochodu może nastąpić na firmę, lub na osobę prywatną. Wykup na osobę prywatną niesie jednak za sobą zarówno zalety, jak i niestety wady a tych jest więcej:
Zalety:
jeśli sprzedamy samochód po okresie 6 miesięcy od miesiąca w którym nastąpił wykup, to wtedy nie powstanie przychód od sprzedaży. Jednak jeśli sprzedamy samochód wcześniej, czyli przed upływem 6 miesięcy, wtedy będziemy musieli wykazać przychód w naszej rocznej deklaracji podatkowej. Jednak nie będzie to przychód firmy, przy sprzedaży do wartości pojazdu nie naliczamy podatku VAT.
Wady:
- nie zaliczymy FV za wykup do kosztów uzyskania przychodu,
- nie będziemy mogli odliczyć VATu w wysokości 50% lub 100%. W zależności od tego jak był wykorzystywany samochód,
- podczas sprzedaży samochodu na kupującego zostanie nałożony podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości pojazdu
- nie będziemy mogli wliczać w koszt uzyskania przychodu, kosztów generowanych przez samochód (samochód nie może być użytkowany w firmie)
Jeśli chodzi o FV wykupową wystawioną przez firmę leasingową to nie musi być ona wystawiona na osobę prywatną (bez nr NIP) żeby wykup uznać za wykup na osobę prywatną.
Czy podobnie jak w przypadku wynajmu długoterminowego, w trakcie umowy leasingowej możemy dokonać cesji pojazdu?
Oczywiście, cesje w leasingu występują bardzo często. Powodów dla których Klienci decydują się na cesję umowy leasingowej może być wiele, np. z uwagi na pogorszenie sytuacji finansowej ich firmy, albo gdy np. nie stać ich na wcześniejsze zamknięcie umowy leasingu lub chcieliby szybciej zmienić samochód na inny. Lepiej zdecydować się na cesję leasingu niż zaprzestać spłaty leasingu. Pozwoli nam to uniknąć negatywnych wpisów do baz.
Rozmawiał: Karol Jaszewski